tirsdag 4. januar 2011

Det går dager og det går år og den som lever får sjå


Jeg er sikker på at selv de heldige som har hjernen sin i dvalemodus resten av året, kvikner litt til i januar, og begynner å reflektere. Oppkalt etter Janus, guden i gresk mytologi med to hoder som er vendt i hver sin retning,  er januar assosiert med dyp refleksjon; vi ser tilbake på året som har vært, kanskje med en klype salt, kanskje med et par special effect goggles som farger hendelsene i kun godt lys. På toget som skal ta meg inn i 2011, sitter jeg med ryggen mot kjøreretningen, ser ut av vinduet på det som har gått forbi. Det er litt av et syn. Nada Surf synger "to make a mountain of your life is just a choice", og selv om jeg har prøvd å styre unna det valget, har ting hopet seg opp. Jeg besteg det enorme fjellet som var IB, og det som ventet meg på den andre siden, over dammen, var verdt det. Det faktumet at krystallkulen er tåkete og jeg ikke aner hva 2011 har i vente, skremmer meg ikke. Jeg skal leve etter Jewels ord; not to worry 'cause worry is wasteful and useless (...) I will gather myself around my faith for light does the darkness most fear. Jeg skal lese fine bøker, se fine filmer og være med en fin og frisk familie/vennegjeng. Jeg har kun ett nyttårsforsett; jobbe hardere og gjøre strevet verdt det.

6 kommentarer:

Eline sa...

satt her og tenkte midt i min januarreflektering at kanskje liri har noen inspirerende, oppmuntrende ord å komme med.
det hadde du.

Live sa...

Åh, så fint! Jeg skulle ønske jeg var over videregående/stuck in Gjøvik/ikke vite hva jeg skal gjøre med livet mitt- fjellet, men det er motiverende å vite at det går ann :)

Stine sa...

Jeg vil kommentere på hvert eneste innlegg du skriver, men jeg føler at jeg bare repeterer meg selv over and over and over. JEG ELSKER BLOGGEN DIN! Du skriver så bra. Ikke et eneste innlegg er skuffende. Jeg elsker hvordan du leker med ordene. Og jeg elsker januar, og jeg hater januar. Måneden for håp og forandring, måneden for tilbakeblikk. Måneden jeg forlater landet..
Anyways, love your blog, love you!

Marw sa...

det skulle vært en liker knapp her, som man kunne trykket på når man liker det men ikke vet hva man skal si, utenom at man vil at personen skal vite at man liker det veldig godt.

Maren sa...

prøvde å skrive Maren, men kom borti enter i steden for backspace.

Sandra Bakken Østlien sa...

takk:)
hmm, jeg er på starten av sesong to. nettopp begynt å se på det. sier bare tim riggins <3 aaah